۱۳۸۸ آذر ۴, چهارشنبه

مفاهیم: ام اس (اسکلرور متعدد) چیست؟

عمومی- همشهری آنلاین:بیماری ام‌اس یک بیماری خود ایمنی است که در آن تخریب غلاف چربی اعصاب باعث اختلال کارکرد آنها و برور علائم گوناگون شود.
بیماران مبتلا به اسکلروز متعدد یا ام‌اس (MS) ممکن است دچار انواع گوناگونی از ناتوانی‌ها شوند، در حالیکه بیماری پایانه‌های عصبی در مغز، نخاع و حتی چشم‌ها را هدف قرار می‌دهد، ‌علائم متفاوتی بروز می‌کند.
پزشکان اطمینان ندارند که علت دقیق ام‌اس چیست یا چه عواملی یک فرد را بیشتر از دیگری در معرض این بیماری قرار می‌دهد.اماعلائم ام‌اس فراوان و متفاوت است و به این بستگی دارد که کدام قسمت دستگاه عصبی مورد حمله بیماری قرار گیرد.
یک بیمار ام‌اس ممکن است در راه‌رفتن کمی دچار اشکال شود، در حالیکه دیگری ممکن است کاملا به صندلی چرخدار وابسته شود. یک بیمار ممکن است دچار ضعف شدید بدنی شود، در حالیکه دیگری ممکن است دچار محوشدن بینایی یا دوبینی شود. و بیمار دیگر ممکن است اشکال در سخن‌گفتن، سفتی عضلات، لرزش و اختلال در کنترل مثانه پیدا کند.
بسیاری از این علائم شکایات فرد هستند که دیگران نمی‌توانند ببیند، ار درد و ضعف شدید گرفته تا اشکالات حافظه.

اسکلروز متعدد را یک بیماری خود‌ایمنی می‌شمارند، زیرا دستگاه ایمنی بدن به دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) خود فرد حمله می‌کند.
رشته‌های عصبی در دستگاه عصبی مرکزی با بافت چربی به نام میلین احاطه و حفاظت می‌شوند، که به هدایت تکانه‌های الکتریکی پیام‌رسان کمک می‌کند. در مبتلایان به ام‌اس میلین در نواحی متعددی تخریب می‌شود، و بافت جوشگاهی که به جای ماند را اسکلروز می‌نامند. گاهی خود رشته عصبی نیز آسیب می‌بیند.
هنگامی میلین یا رشته عصبی آسیب می‌بیند یا تخریب می‌شود، توانایی اعصاب رای هدایت تکانه‌های الکتریکی از اندام به سوی مغز و بالعکس مختل می‌شود و به این ترتیب است که علائم ام‌اس بروز می‌کند.
اغلب افراد مبتلا به ام‌اس در بین سنین 20 تا 50 تشخیص داده می‌شوند، و این بیماری زنان را دوبرابر بیش از مردان گرفتار می‌کند. تعداد مبتلایان به ام‌اس در سراسر جهان حدود 2.5 میلیون نفر تخمین زده می‌شود.
علت دقیق ام‌اس نامعلوم است، اما دانشمندان تصور می‌کنند ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی در آن دخیل باشد.
استعدادی ژنتیکی برای این بیماری در فرد وجود دارد و بعد عاملی محیطی به آن اضافه می‌شود. مثلا فرد در معرض ماده خاصی قرار می‌گیرد، که دستگاه ایمنی را تحریک می‌کند، اما دستگاه ایمنی به اشتباه به جای مهاجم خارجی به خود اجزای بدن حمله می‌کند.
سلل گذشته کشف ژن دومی که با ام‌اس ارتباط دارد - که پیشرفتی عمده شمرده شد- این امید را برای پژوهشگران ایجاد کرده است که به درمان‌هایی مفید و نهایتا راه علاجی برای این بیماری دست یابند.
دانشمندان سال‌ گذشته، در کشفی که مهمترین پیشرفت ژنتیکی در پژوهش‌ها در مورد ام‌اس در سه دهه گذشته خوانده شد، اعلام کردند که ژنی را یافته‌اند که خطر ابتلا به این بیماری را تا 30 درصد افزایش می‌دهد.
کارشناسان می‌گویند که با کشف ژن‌هایی این‌ چنین، نقاط نشانه‌گیری عالی هستند که پژوهشگران با هدف قرار دادن آنها می‌توانند به درمان‌ها یا علاج‌هایی برای ام‌اس دست یابند.با کشف این ژن جدید دانشمندان می‌دانند که بخش دیگری از دستگاه ایمنی نیز در این بیماری دخیل است و قضایا پیچیده‌تر از آن است که می‌پنداشتند.
اما کشف این ژن تنها پیشرفتی نبوده است که در مورد ام‌اس به دست آمده است.
در یک پژوهش تازه دیگر دانشمندان توانسته‌اند به طور موفقیت‌آمیزی از سلول‌های بنیادی برای کمک به جایگزینی میلین از بین‌رفته در مغز موش‌ها استفاده کنند. بنابراین این احتمال مطرح شده است که زمانی بتوان از سلول‌های بنیادی برای درمان ام‌اس در انسان‌ها استفاده کرد.
همچنین پژوهشگران ثابت کردند که یک واکسن تجربی حاوی
DNA برای مقابله با ام‌‌اس بی‌خطر و به احتمال زیاد موثر است. این واکسن با مهارکردن حمله دستگاه ایمنی به غلاف‌های میلین محافظ رشته‌های عصبی عمل می‌کند.
سایر پیشرفت‌ها در سال‌‌های اخیر در مورد ام‌اس اینها بوده‌اند:
تشخیص بهتر و سریع‌تر بیماری به یمن پیشرفت‌ها در تکنولوژی تصویربرداری.امروزه با استفاده از MRI می‌توان پلاک‌‌های بیماری که محل جوشگاه حاصل از تخریب میلین هستند،را در دستگاه عصبی مرکزی شناسایی کرد.
پیشرفتها در زمینه ساخت داروهایی که فروانی و شدت علائم بیماری را کاهش می‌دهند و از تجمع ضایعات در مغز و نخاع جلوگیری می‌کنند.
برنامه‌های شدیدتر توانبخشی که به طور خاص برای بیماران مبتلا به ام‌اس طراحی شده است.

درمان‌های جديد اميد‌بخش براي ام‌اس

تحقيقات- همشهري آنلاين:دو داروی مورد بررسی ممکن است باعث پیشرفت در زمینه درمان ام‌اس یا اسکلروز متعدد شوند.
به گزارش هلث‌دی‌نیوز در یک بررسی که یک کارآزمایی بالینی فاز II بوده است، داروی تجربی فومارات(BG00012) به طور قابل‌توجهی علائم بیماران مبتلا به نوع "عودکننده - فروکش‌کننده"
ام اس را کاهش می‌دهد.
در یک کارآزمایی دیگر، پژوهشگران دریافتند که داروی آلمتوزوماب alemtuzumab (نام تجاری: Campath) حدود 70 درصد موثرتر از داروی دیگری بود در حال حاضر به طور گسترده‌ای برای درمان ام‌اس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
با این آلمتوزوماب همچنین اثرات جانبی قابل‌توجهی دارد، از جمله اختلالات خونریزی‌دهنده، خطر بیشتر بیماری تیروئیدی، و عفونت‌ها.
این پژوهشگران می‌گویند پیش از آن که آلمتوزوماب را بتوان برای درمان ام‌اس تجویز کرد، پژوهش‌های بسیار بیشتری لازم است.
‌ام‌اس یا اسکلروز متعدد یک بیماری دستگاه عصبی است که بر مغز و نخاع اثر می‌گذارد. این بیماری به غلاف میلین اعصاب آسیب می‌رساند، ماده‌ای که سلول‌های عصبی را احاطه و حفاظت می‌کند.
این آسیب انتقال پیام‌ها میان مغز و بدن را کند یا مهار می‌‌کند.
علائم این بیماری شامل اختلالات بینایی، ضعف عضلانی، اشکال در هماهنگی و تعادل، احساساتی مانند بیحسی، مورمورشدن، یا "سوزن‌سوزن‌شدن"، و مشکلات حافظه و فکر است.
علت ایجاد ام‌اس معلوم نیست. ممکن است ام‌اس بیماری خودایمنی باشد که هنگامی رخ می‌دهد که بدن به بافت‌های خودش حمله می‌کند.
ام‌اس زنان را بیش از مردان مبتلا می‌کند و اغلب بین 20 تا 40 سالگی شروع می‌شود.معمولا این بیماری ملایم است، اما برخی افراد توانایی نوشتن، حرف زدن و راه‌رفتن را از دست می‌دهند.
علاجی برای این بیماری وجود ندارد، اما داروهایی وجود دارند که سیر این بیماری را کند می‌کنند و به کنترل علائم آن یاری می‌رسانند.

سلول بنیادی شايد به بیماران ام اس کمک کند

تحقيقات- همشهری آنلاین:بررسی نشان می‌دهد پیوند سلول‌های بنیادی ممکن است آسیب عصبی در مبتلایان به‌ ام‌اس را برطرف کند.
به گزارش هلث‌دی‌ نیوز این کارآزمایی بالینی تنها بر روی 21 بیمار انجام شده است، ‌اما یک کارآزمایی بزرگتر راندوم‌شده در آمریکا، کانادا و برزیل در دست انجام است.
اسکلروز متعدد يا ‌ام‌اس، بیماریی است که در آن دستگاه ایمنی به خود بدن حمله می‌کند، و به میلین، غلاف حفاظتی سلول‌های عصبی، آسیب می‌زند.
این بیماری معمولا با یک مرحله "عود- فروکش" شروع می‌شود، که در آن دوره‌های متناوب شعله‌ورشدن علائم و فواصل نسبتا بدون علامت وجود دارد.
اما اغلب بیماران پس از یک دهه یا بیشتر، به شکل شدید، پیشرونده- ثانوی بیمار وارد می‌شوند.
دکتر ریچارد کی برت، رئیس بخش ایمنی‌شناسی در دانشکده فاینبرگ دانشگاه نورث‌وسترن در شیکاگو، سرپرست این تحقیق در این باره گفت: "این بررسی، اولین کارآزمایی بالینی در مورد اولین شیوه درمانی،‌ بر روی بیماران مبتلا به ام‌اس، در مرحله ابتدایی یا انتهایی بیماری، است که نشان‌ داده است که آسیب عصبی ناشی از این بیماری را برطرف می‌کند."
پاتریشیا اولونی،‌ معاون پژوهش زیستی- پزشکی در جامعه ملی ‌ام‌اس آمریکا در این باره می‌گوید:‌ "ما به یاقتن شیوه‌هایی نیاز داریم که بتوان پیشرفت ام‌اس را کنترل کند،‌ به خصوص بیمارانی که به درمان‌های فعلی تایید‌شده پاسخ نمی‌دهند."
به گفته برت درمان‌های فعلی بر مرحله عود- فروکش بیماری، متمرکز هستند، و درمان‌ چندانی برای مرحله متاخر بیماری در دست نیست، "عموما، هنگامی که به مرحله انتهایی ام‌اس پیشرفته می‌رسید، درمانی که واقعا موثر باشد،‌ وجود ندارد."
شیوه به کار رفته در این بررسی، پیوند سلول بنیادی غیررویانی خون‌ساز است، که دستگاه ایمنی را "در استراحت قرار می‌دهد"، و قبلا برای ام‌اس ثانوی پیشرفته به کار رفته بود.
اولونی توضیح می‌دهد: "این شیوه در ابتدا برای 10 تا 15 سال در مبتلایان به ام‌اس پیشرفته به کار رفته است، و افرادی که حال‌شان وخیم است، و ما درمانی برای ارائه به آنها نداریم. حتی با این پروتکل درمانی تهاجمی مرگ و میرهایی هم رخ داده است."و موفقیت محدود بود.
اما پژوهشگران در این بررسی جدید، این شیوه را بر روی بیماران در مرحله عود-فروکش بیماری به کار بردند که بسیار جوان‌‌تر از بیمارانی بودند که در کارآزمایی‌های قبلی شرکت کرده بودند.
برت در این باره گفت: "این رویکرد بی‌خطرتر است،‌و ما آن را در مراحل ابتدایی‌تر بیماری به کار می‌بریم، زیرا در این مراحل بیماران ناتوانی کمتری دارند، بنابراین به کاربردن آ ن بی‌خطرتر است."
این بررسی شامل 21 بیمار می‌شد که در مرحله ابتدایی‌تر بیماری قرار داشتند، و به درمان با داروی اینترفرون پاسخ نداده بودند.
این شیوه به طور کلی شامل زدودن سلول‌های ایمنی بدن، و بعد اعاده جمعیت این سلول‌ها با سلول‌های بنیادی به دست آمده از مغز استخوان بیمار است.
اولونی می‌گوید: "هدف این است که دستگاه ایمنی فرد را با سلول‌های خودش بازسازی کنیم،‌ به این امید که سلول‌های جدید به میلین حمله نکنند. نظریه این است،‌ خلاص‌شدن از سلول‌های بد، و بازسازی آن با سلول‌های جدید از بدن خود فرد،‌ با این انتظار که این سلول‌ها دیگر برای حمله به میلین تحریک نشوند."
هفده نفر از این مشارکت‌کنندگان دست کم در حد یک امتیاز در مقیاسی که برای اندازه‌گیری ناتوانی به کار می‌رود،‌ بهبود پیدا کردند. بیماری پنج نفر از شرکت‌کنندگان در این کارآزمایی بعد از درمان بیشتر فروکش کرد.
این یافته‌های در شماره 30 ژانویه نسخه آنلاین The Lancet Neurologyمنتشر شده است و در ماه مارس در نسخه چاپی این نشریه هم خواهد آمد.
با این حال، متخصصان تا زمانی که نتایج بیشتری مشاهده شود، احتیاط به خرج می‌دهند.
اولونی گفت: "ما نیاز داریم که این شیوه بر شمار بزرگتری از نمونه‌ها امتحان شود... و همچنین نیاز داریم که یدانیم آیا سودمندی این شیوه،‌ به خاطر "ری‌ست‌" شدن دستگاه است، یا ناشی از مهار شدن دستگاه ایمنی است و این دستگاه دوباره به حالت ابتدایی‌اش باز می‌گردد."

فمپریدین ناتوانی بیماران ام‌اس را کاهش می‌دهد

درمان- همشهری آنلاین:یک داروی تجربی به نام فمپریدین توانایی راه رفتن را در برخی از بیماران مبتلا به ام‌اس بهبود می‌بخشد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه در یک بررسی که نتایج آن روز جمعه 27 فوریه (9 اسفند) در نشریه لانست منتشر شده است،‌ پزشکان 301 فرد بزرگسال مبتلا به ام‌اس در آمریکا و کانادا وارد یک کارآزمایی بالینی کردند. به 229 بیمار داروی فمپیریدین و به 72 نفر دیگر دارونما داده شد.
از میان افرادی که دارو دریافت کرده بودند، در فقط یک سوم آنها سرعت در راه رفتن در یک مسافت 7.69 متری افزایش یافت. این افزایش سرعت حدود 25 درصد بود.
از میان افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، حدود 8 درصد افراد افزایش سرعت راه‌رفتن را تجربه کردند.
ظاهرا دارو به خوبی تحمل شده بود. فقط 11 نفر، یعنی کمتر از 5 درصد، از بیمارانی که فمپریدین دریافت کرده بودند،‌ به خاطر اثرات جانبی دارو از این کارآزمایی 14 هفته‌ای خارج شدند.
سرپرست این پژوهش، آندرو گودمن،‌متخصص اعصاب از مرکز پزشکی دانشگاه روچستر در نیویورک در یک اعلامیه خبری گفت:‌"این بررسی بیانگر آن است که فمپیریدین می‌تواند راه‌ جدیدی برای درمان ام اس (اسکلروز متعدد)‌ بگشاید و شاید به اولین دارویی بدل شود که برخی از علائم این بیماری را بهبود بخشد."
"این داده‌ها بیانگر آن است که برای زیرگروهی از بیماران ام‌اس، کارکرد دستگاه عصبی به طور نسبی با مصرف این دارو قابل برگشت است."
حدود یک میلیون نفر در سراسر دنیا به ام‌اس- یک بیماری تحلیل‌برنده که در آن دستگاه ایمنی بدن به میلین، غلاف چربی محافظت‌کننده اعصاب حمله می‌کند، دچار هستند.
در نتیجه انتقال پیام‌های میان سلول‌های عصبی دچار تاخیر یا اختلال می‌شود و یا به کلی قطع می‌شود، و این امر به نوبه خود به مشکلاتی در هماهنگی حرکات و تعادل، و نیز تارشدن دید و لکنت زبان منجر شود.
داروهای فعلی برای درمان ام‌اس دستگاه ایمنی را مهار می‌کنند. این داروها برای کندکردن پیشرفت بیماری مفید هستند، اما نمی‌توانند کارکرد حسی یا حرکتی مختل‌شده را بهبود بخشند.
فمپریدین مشکل تخریب‌شدن میلین را برطرف نمی‌کند. در عوض، تصور بر این است که این دارو با مسدودکردن کانال‌های یون پتاسیم بر روی سطح سلول‌های عصبی عمل می‌کند. این کانال‌ها تفریبا مانند دروازه‌ عمل می‌کنند، و به تنظیم تکانه‌های الکتریکی که در طول عصب سیر می‌کنند، یاری می‌رسانند.
این بررسی مرحله نهایی یک فرآیند سه‌مرحله‌ای کارآزمایی‌های بالینی برای ارزیابی داروهای جدید از لحاظ ایمنی و کارآیی برای درمان ام‌اس است.
سازنده داروی فمپریدین، Acorda Therapeutics این ماه برای گرفتن مجوز این دارو درخواستی را به سازمان غذا و داروی آمزیکا ارائه کرد.

ام. اس شايع‌ترين علت ناتواني در جوانان است

بيماری- گروه سلامت – مريم غفاري:
بيماري ام. اس پس از سوانح، شايع‌ترين علت ناتواني در جوانان است
و تاكنون درمان قطعي اين بيماري ممكن نشده، ولي داروهاي موجود مي‌تواند باعث كاهش حملات و در نتيجه ناتواني ناشي از اين بيماري شود.

دكتر صحراييان متخصص بيماري‌هاي مغز و اعصاب و رئيس كميته علمي انجمن‌ ام.اس ايران، به مناسبت روز جهاني ‌ام. اس،(6 خرداد) به همشهري گفت: بيش از 2 ميليون نفر در دنيا به اين بيماري مبتلا هستند و هزينه اجتماعي و درماني هر بيمار2.4ميليون دلار است.

وي افزود: تاكنون آمار دقيقي از تعداد بيماران مبتلا به ام. اس در كشور وجود ندارد اما به‌نظر مي‌رسد بيش از 40هزار نفر در كشور به اين بيماري مبتلا باشند كه اكثر آنان را خانم‌هاي جوان تشكيل مي‌دهند.پيشرفت و علايم اختصاصي ام. اس در هر فرد متفاوت است و اين روند قابل پيش‌بيني نيست.

وي افزود: اين بيماري در افراد مبتلا سير متفاوتي دارد به‌طوري كه در بعضي از مبتلايان هيچ‌گونه علايم و نشانه باليني ديده نمي‌شود ولي برخي ديگر از آنها دچار ناتواني قابل توجهي در مدت زمان كوتاه مي‌شوند.

وي ادامه داد: شيوع اين بيماري در دنيا رو به افزايش است، اين شيب افزايش در ايران نيز در حال افزايش است ولي از آنجا كه اپيدميولوژي اين بيماري در كشور انجام نشده آمار دقيقي از مبتلايان به اين بيماري وجود ندارد. معمولا اين بيماري در سنين 20 تا 40 سال بروز مي‌كند و در خانم‌ها 2 تا 3 برابر، بيشتر از آقايان است.

دكتر صحراييان افزود: عواملي چون ژنتيك و عوامل محيطي در بروز اين بيماري نقش دارند اما بررسي‌هاي مختلف نمايانگر اين نكته است كه عامل ژنتيك كمترين نقش را در شيوع و انتقال ام.اس دارد.

وي ادامه داد: در بين عوامل محيطي، عواملي چون عوامل عفوني مانند ويروس‌ها و برخي باكتري‌ها مؤثرند و با توجه به اينكه استرس، شدت بيماري مبتلايان به ام.اس و تعداد حملات آنها را افزايش مي‌دهد عامل استرس و تنش‌هاي عصبي مي‌تواند در افزايش ميزان شمار مبتلايان به ام. اس در ايران نيز مؤثر باشد.

وي ادامه داد: تغذيه نيز در افزايش ام.اس مؤثر است و كساني كه در دوران كودكي ويتامين دي كمتري را دريافت كنند احتمال ابتلاي آنها به ام.اس در بزرگسالي بيشتر است.

دكتر صحراييان با اشاره به اين مطلب كه در مورد ام.اس اقدامات پيشگيرانه‌اي وجود ندارد، گفت: به بيماران ام.اس توصيه مي‌شود تا حد امكان از تنش روحي و استرس پرهيز كنند. ميوه و سبزيجات را در برنامه غذايي خود قرار دهند، مصرف غذاهاي پرچرب را كمتر كنند و از گرما و خستگي مفرط دوري جويند.

به‌طور كلي ام.اس به‌علت تخريب ميلين بافت عصبي مركزي ايجاد مي‌شود و برحسب اينكه كدام قسمت سيستم عصبي دچار تخريب شود، علايمي متفاوت از جمله تاري ديد، اختلال در حركت، اختلال در كنترل ادرار و بي‌حسي در اندام بروز مي‌كند.

به گفته وي، عموم مردم برداشت صحيح و منطقي از ام.اس ندارند و به‌دليل برداشت‌هاي غلط، برخوردهاي مناسبي با اين بيماري صورت نمي‌گيرد در نتيجه لازم است انجمن با گسترش ابعاد فعاليت خود، آگاهي و اطلاع رساني در مورد اين بيماري را به نحو بهتري انجام دهد.

وي ادامه داد: افراد تحصيلكرده و حتي خود پزشكان بيشترين قشري هستند كه به اين بيماري مبتلا مي‌شوند و هنوز دلايل بروز آن مشخص نشده است.

وي در پايان گفت: مي‌توان ادعا كرد ام.اس تافته جدا بافته در بين ساير بيماري‌هاي مغز و اعصاب است، در نتيجه ارائه امكانات براي انجام پژوهش درباره ام.اس، رسالت بزرگي است كه دولت بايد به آن توجه مخصوص نشان دهد چرا كه درصورت بي‌توجهي نسبت به اين بيماري، تبعات اجتماعي و اقتصادي جبران‌ناپذيري ناشي از اين بيماري را در جامعه شاهد خواهيم بود.

بيماران خاص وچالش‌هاي دارويي كشور

معاون غذا و داروي وزارت بهداشت اعلام كرد: پوشش ناقص داروهاي گران قيمت بيماران
صعب العلاج از سوي بيمه‌ها، تجويز غيرمنطقي دارو و بي‌اعتمادسازي مردم به داروهاي ايراني از سوي برخي پزشكان و داروسازان مهم‌ترين چالش‌هاي دارويي كشور است.

رسول ديناروند به فارس گفت: در نظام دارويي كشور كماكان چند چالش عمده داريم كه از سال‌هاي پيش باقي‌مانده است، نخستين مسئله اين است كه داروهايي كه براي درمان بيماران صعب العلاج مصرف مي‌شود و بسياري از آنها گران‌قيمت هستند، پوشش بيمه‌اي ندارند به همين علت هزينه بيماران براي تأمين اين داروها بسيار بالاست.

وي ادامه داد:‌ برخي از اين بيماران كه مجبورند رنج بيماري مزمن را سال‌ها تحمل كنند، براي تهيه و تدارك اين داروها واقعاً دچار فقر مي‌شوند و از هستي ساقط مي‌شوند، تعداد اين بيماران زياد نيست و تعداد بيماراني كه به‌علت هزينه دارو فقير مي‌شوند به يك درصد جمعيت هم نمي‌رسد، اكثريت قاطع مردم هزينه دارويي بالايي ندارند اما اين گروه كوچك واقعاً دچار مشكل مي‌شوند.

معاون وزير بهداشت گفت: وزارت بهداشت با پرداخت سالانه حدود 350 ميليارد تومان يارانه، مشكل تأمين داروي بيماران خاص از جمله هموفيلي‌ها و تالاسمي‌ها را حل مي‌كند اما گروه‌هاي ديگري از بيماران هستند كه تحت حمايت نيستند و بيمه‌ها نيز داروهاي آنان را پوشش نمي‌دهند.

ديناروند اضافه كرد: مسئله ديگر بي‌اعتمادسازي برخي پزشكان و حتي داروسازان در برخي داروخانه‌ها نسبت به داروهاي ايراني است، من نمي‌گويم كيفيت داروهاي ايراني از خارجي بالاتر است اما به هيچ وجه كيفيت پايين‌تري هم ندارند، كيفيت دارو مقوله‌اي نيست كه با نظرسنجي از مردم بتوان به ‌آن رسيد، اثر داروها هم آني و فوري نيست كه يك فرد بگويد فلان داروي خارجي اثر داشت يا فلان داروي ايراني اثر نداشت.

وي گفت: اين تصورات از نظر علمي به‌عنوان موضوع دارونما يا اثرپلاسگويي دارو معروف است. به اين ترتيب كه اگر بيمار به يك دارو اطمينان داشته باشد حتي اگر مشابه آن را بدون ماده مؤثره به او بدهيم احساس بهبودي پيدا مي‌كند، بدون اينكه دارو مصرف كرده باشد، اين امر فقط در داروهاي روانپزشكي نيست بلكه در داروهاي بيماري‌هاي فيزيولوژيك نيز صدق مي‌كند.

متأسفانه برخي پزشكان و داروسازان با بيان صبحت‌هاي غيرمنطقي بيماران را نسبت به داروهاي ايراني بي‌اعتماد مي‌كنند، وقتي اطمينان يك فرد به يك دارو كم شد، اثربخشي آن نيز در ظاهر ممكن است كم شود، در حالي كه ماده مؤثره و اثربخشي آن با داروي خارجي هيچ فرقي ندارد.

هزينه داروهاي بيماران‌ ام. ‌اس پرداخت مي‌شود

مديركل دفتر ارزيابي خدمات سلامت سازمان بيمه خدمات درماني گفت: اين سازمان هزينه داروهاي مورد نياز بيماران مبتلا به ‌ام. اس را مانند ساير بيماري‌هاي خاص كماكان پرداخت مي‌كند.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، خسرو رحماني افزود: اين سازمان در جهت حمايت از بيمه‌شدگان مبتلا به بيماري ام. ‌اس سهم پرداختي اين بيماران (فرانشيز) را از 30 درصد به 10درصد كاهش داده است كه در اين زمينه همه اين بيماران مي‌توانند با پرداخت 10درصد هزينه‌هاي داروي خود، از تسهيلات سازمان بيمه خدمات درماني بهره‌مند شوند.

یک داروی جدید برای ام اس تایید شد


درمان- همشهری آنلاین:سازمان غذا و داروی آمریکا داروی اکستاویا (Extavia) را برای درمان مبتلایان به ام‌اس مورد تایید قرار داد
به گزارش هلث‌دی نیوز این دارو که ساخت شرکت نوارتریس است، برای مبتلایان به بیماری خودایمنی ام‌اس که بیماری آنها تازه تشخیص داده شده یا به تازگی عود کرده است، مورد تایید قرار گرفته است.
در بیماری ‌ام‌اس دستگاه ایمنی بدن به غلاف رشته‌های عصبی که پیام‌های الکتریکی را به مغز منتقل می‌کنند، حمله می‌کند. علائم بیماری ممکن است شامل مشکلاتی در کنترل عضلات،‌ بینایی، تعادل، دستگاه‌های حسی و کارکرد مغزی است.
عوارض جانبی رایج داروی اکستاویا، واکنش در محل تزریق، علائم شبیه آنفلوآنزا، سردرد و درد بدن است. این دارو باید در افراد مبتلا به افسردگی با احتیاط مصرف شود.
داروی اکتساویا یک شکل تجاری جدید از ماده تنظیم‌کننده دستگاه ایمنی، اینترفرون بی-یک بی، است که سال‌‌‌‌هاست که به عنوان درمان استاندارد ام‌اس به کار می‌رود.