۱۳۸۹ تیر ۸, سه‌شنبه

محافظت از سيستم عصبي با ورزش ذهن

روزنامه ايران > شماره 4538 7/4/89 > صفحه 16 (گزارش)
بهره مندي از زندگي سالم و پيروي از الگوهاي صحيح يکي از روش هاي کنترل بيماري در مبتلايان به ام اس است.
تحقيقات نشان مي دهد، انجام ورزش هاي ذهني، استفاده از مغز و پيروي از الگوهايي که به پويايي ذهن کمک مي کند مانع از تحليل مغز در بيماران مبتلابه نقص خودايمني ام اس مي شود.
به عقيده پژوهشگران پويايي ذهن يکي از فاکتورهايي است که از مغز محافظت کرده و از زوال و آسيب ديدگي آن در برابر عوامل محيطي محافظت مي کند.
ام اس از بيماري هاي نقص سيستم عصبي است که باعث التهاب سيستم عصبي مرکزي و به دنبال آن آسيب ديدن مغز مي شود. کاهش عملکرد شناختي شامل ضعف در يادگيري و کاهش حافظه از جمله علائم در بيماران مبتلابه ام اس است.
بيش از 211 ميليون نفر در جهان به اين نقص سيستم عصبي مبتلابوده و اکثر زنان مستعد در 20 تا 50 سالگي به بيماري مبتلامي شوند.
آزمايشي که روي زنان و مردان مبتلابه بيماري ام اس انجام شد، نشان داد در افراد مبتلابه بيماري که ساعاتي از روز را صرف کسب مهارت هايي مانند زبان آموزي، استفاده از زبان بدن، به خاطر سپردن واژگان يا عبارات و تكرار آن از حفظ پس از 30 دقيقه مي کنند، احتمال آسيب ديدگي مغز به ميزان قابل توجهي کاهش پيدا کرده و کنترل بيماري در آنها با سهولت بيشتري انجام مي شود.
محققان استفاده مرتب از ذهن در قالب استفاده از موتورهاي جست وجوگر اينترنتي، حل جدول يا پازل، انجام بازي هاي فکري، مطالعه و ساير فعاليت هايي که منجر به تحريک مغز مي شود را از روش هاي مناسب در کاهش احتمال ابتلابه بيماري هايي وابسته به سيستم عصبي نظير آلزايمر و کاهش حافظه و ام اس معرفي مي کنند.
ديگر تحقيقات نشان مي دهد، انجام مرتب حركات ورزشي، يكي ديگر از روش هاي مفيد، در پيشگيري از عوارض بيماري مانند، اختلال در حركت و برقراري تعادل به شمار مي رود.
به عقيده محققان در افراد مبتلابه ام اس كه بطور مستمر، تحت نظر پزشك معالج از الگوهاي ورزشي مستمر پيروي مي كنند، اميد به زندگي بيشتر بوده و اين افراد بيش از سايرين قادر به انجام كارهاي شخصي بدون كمك سايرين هستند.
همچنين احتمال خستگي و درد در اين افراد كمتر از ديگر مبتلايان به اين بيماري گزارش شده است. پژوهش ها نشان مي دهد، حركات ورزشي ايروبيك با فعاليت هاي سلول هاي مغزي در ارتباط بوده و از تخريب سلول هاي پوششي ميلين كه باعث پيشرفت بيماري در افراد مي شود، جلوگيري مي كند.
پيروي از سبك صحيح زندگي مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشيد و دريافت مقادير كافي از ويتامين دي در بدن، تغذيه سالم و دوري از استرس از عوامل موثر در بهره مندي از زندگي بهتر در افراد مبتلابه ام اس است.

۱۳۸۹ خرداد ۱۹, چهارشنبه

بيماران ام.اس. ساوه به حمايت مسئولان نياز جدي دارند

اراك- خبرنگار كيهان:
رضا قزلفاش، مديرعامل انجمن حمايت از بيماران ام.اس ساوه در همايش حمايت از بيماران ام.اس اين شهرستان گفت: تامين امكانات و هزينه هاي درماني و دارويي از مهمترين نيازهاي اين قشر از جامعه است و اين افراد به حمايت مسئولان نياز جدي دارند. وي افزود: انجمن حمايت از بيماران ام.اس اين شهرستان به تازگي راه اندازي شده است و تاكنون 52 نفر از افراد مبتلابه اين بيماري عضو اين انجمن شده اند.

۱۳۸۹ خرداد ۱۳, پنجشنبه

«ام اس» را مي توان از پا درآورد

روزنامه جام جم > شماره 2859 10/3/89 > صفحه 16 (سلامت

مي ترسيد؟ از بيماري ام اس مي ترسيد؟! اگر امروز يا فردا گذرتان به مطب پزشك متخصص مغز و اعصاب بيفتد و او بگويد شما به ام اس مبتلاهستيد چه احساسي پيدا مي كنيد؟! بعضي ها مي گويند ام اس يعني ناتواني، اما برخلاف
اين شايعات خيلي از آدم هاي موفق دنيا به اين بيماري مبتلاهستند، يك پزشك يا پژوهشگري ماهر، دانشجويي ممتاز، استادي دلسوز، همسري وظيفه شناس و.... ممكن است هريك از همه اين آدم ها در مجموعه بيماران مبتلابه ام اس پيدا شوند چون آنها برخلاف منفي نگرها، بيماري شان را بخوبي شناخته اند و با اين شناخت كامل، آن را به زانو درآورده اند!
پيش از شروع اين گزارش ما مي خواهيم اعتراض بكنيم. يكي از صفات خوب آدم هاي موفق اين است كه هميشه جرات دارند به اشتباهاتشان اعتراف كنند و آنها را جبران كنند. روزنامه ها هم مثل آدم ها هستند و اگر بخواهند موفق
باشند بايد با شجاعت به خطاهاي غيرعمدي شان اعتراف كنند.
امروز، روز اعتراف ماست. در جام جم چندي پيش خبري را درباره ام اس به نقل از بخش پزشكي يكي از سايت هاي خبري چاپ كرديم كه در قسمت پاياني آن، ادعا شده بود بيماران مبتلابه ام اس سرانجام ناتوان مي شوند و مي ميرند، اما اين ادعا به هيچ وجه واقعيت ندارد و همين موضوع امروز دستمايه تهيه گزارشي براي جبران اشتباه ما شده است در صفحه اي كه شما دوستش داريد.

ام اس يعني چي؟
ام اس نوعي بيماري شايع در سيستم عصبي انسان هاست كه معمولامغز و نخاع را تحريك مي كند و در آن لايه حفاظتي سلول هاي عصبي (ميلين) آسيب مي بيند. دكتر مژگان طباطبايي، متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با «جام جم» درباره اين كه بيماري ام اس دقيقا چگونه به وجود مي آيد، توضيح مي دهد: در اين بيماري آنتي بادي هايي در بدن توليد مي شوند كه به غشاء سلول هاي عصبي حمله مي كنند.
بسته به اين كه هر بار اين گلبول هاي سفيد ديوانه شده، به اعصاب كدام يكي از اندام هاي بدن شما حمله كنند، نوع اندامي كه در هر حمله ام اسي دچار مشكل مي شود متفاوت است يعني ممكن است آنها زماني تصميم بگيرند به
اعصاب بينايي شما حمله ور شوند، روزي ديگر به اعصاب حركتي تان و... اين كه آنها در هر حمله، كدام اندام را انتخاب مي كنند هم هنوز غيرقابل پيش بيني است و به همين دليل تظاهرات بيماري ام اس در هر فرد با فرد ديگر متفاوت است و اين موضوع باعث مي شود هيچ وقت نتوانيد دو بيمار ام اسي را پيدا كنيد كه در شروع و پيشرفت بيماري كاملابه هم شبيه باشند.
دكتر طباطبايي درباره دليل بيماري ام اس مي گويد: دليل اين بيماري هنوز كاملاناشناخته است، البته بيماراني بوده اند كه با هم نسبت هاي فاميلي داشته اند اما احتمال منشاء ژنتيكي ام اس هنوز صد درصد نيست.

ايراني هاي خوش شانس
ام اس 4 نوع دارد و اگر به انجمن ام اس سري بزنيد، آنجا جزوه هايي در اختيارتان قرار مي گيرد كه در آنها به شكلي كامل درباره انواع ام اس از ديدگاه پژوهشگران صحبت شده است، اگرچه بررسي كامل اين 4 نوع از حوصله اين گزارش خارج است با اين حال اگر بخواهيم خلاصه اي از آن را برايتان بگوييم مي شود گفت بيشتر انواع ام اس حمله هايي همراه با بهبودي دارند و فقط يك نوع از آن بهبودي ندارد و باعث ناتوان شدن بيمار تا پايان عمر مي شود.
دكتر طباطبايي درباره نوع رايج ام اس در ايران مي گويد: بيشتر بيماران ام اسي در ايران به ام اس خوش خيم مبتلاهستند و حمله هاي بيماري در آنها با پسرفت و بهبودي همراه است.
به گفته اين متخصص مغز و اعصاب بيماري ام اس معمولادر سنين 20 تا 30 سالگي شيوع بيشتري دارد با اين حال كودكان يا ميانسالاني هم وجود دارند كه به آن مبتلامي شوند.

اين علائم را جدي بگيريد
در بسياري از بيماران مبتلابه ام اس، بيماري با ايجاد مشكل در بينايي آغاز مي شود، اما همان طور كه گفتيم اين يك اصل هميشگي نيست. دكتر طباطبايي هشدار مي دهد: بيماري ممكن است با علائمي چون تاري ديد، دو بيني، سرگيجه، عدم تعادل، اختلال در حركت و بي اختياري يا بندآمدن يا تكرر ادرار ظاهر شود. او بار ديگر تاكيد مي كند: احتمال دارد بيماران با حمله ام اس دچار ناتواني هايي شوند، اما اين كه ام اس باعث مرگ شود به هيچ وجه صحت ندارد.
به گفته اين متخصص، ام اس بيماري عادي است، بسياري از مردم دنيا به ام اس مبتلاهستند و به زندگي طبيعي شان ادامه مي دهند، اما بهتر است بيماران مبتلابه ام اس هميشه زير نظر پزشك و زير پوشش انجمن ام اس باشند تا درباره بيماري شان آگاهي كافي و به روز كسب كنند.
او درباره شيوه زندگي مبتلايان به ام اس مي گويد: در كشورهايي مانند ژاپن كه از غذاهاي دريايي استفاده مي كنند، ابتلابه اين بيماري كمتر است. مبتلايان به ام اس بايد زندگي بدون فشارهاي روحي، همراه با ورزش، تفريح، پياده روي و موسيقي داشته باشند. هواي گرم براي اين بيماران مناسب نيست. فيزيوتراپي هم به شرطي كه خسته شان نكند براي آنها مفيد است. با اين حال، هنوز خيلي چيزها درباره ام اس ناشناخته است براي مثال چند سالي است پژوهشگران اروپايي درباره رابطه ام اس و زيبايي مشكوك شده اند تا بفهمند دليل اين كه زيبارويان بيشتر به ام اس دچار مي شوند، چيست البته آنها هنوز به نتيجه قطعي نرسيده اند و احتمال مي دهند اين مساله تصادفي باشد.
برخي از پژوهش هاي علمي نيز به نتايج اميدواركننده اي رسيده اند براي مثال دانشمندان وعده مي دهند كه در سال هاي آينده از طريق سلول هاي بنيادي، تحولي عظيم در درمان اين بيماري ايجاد كنند اما تا زماني كه همه رازها درباره ام اس فاش شوند، يك حقيقت را فراموش نكنيد: ام اس نمي تواند ما را ناتوان كند، مگر وقتي كه در ناخودآگاه تسليمش شده باشيم!