۱۳۸۹ تیر ۸, سه‌شنبه

محافظت از سيستم عصبي با ورزش ذهن

روزنامه ايران > شماره 4538 7/4/89 > صفحه 16 (گزارش)
بهره مندي از زندگي سالم و پيروي از الگوهاي صحيح يکي از روش هاي کنترل بيماري در مبتلايان به ام اس است.
تحقيقات نشان مي دهد، انجام ورزش هاي ذهني، استفاده از مغز و پيروي از الگوهايي که به پويايي ذهن کمک مي کند مانع از تحليل مغز در بيماران مبتلابه نقص خودايمني ام اس مي شود.
به عقيده پژوهشگران پويايي ذهن يکي از فاکتورهايي است که از مغز محافظت کرده و از زوال و آسيب ديدگي آن در برابر عوامل محيطي محافظت مي کند.
ام اس از بيماري هاي نقص سيستم عصبي است که باعث التهاب سيستم عصبي مرکزي و به دنبال آن آسيب ديدن مغز مي شود. کاهش عملکرد شناختي شامل ضعف در يادگيري و کاهش حافظه از جمله علائم در بيماران مبتلابه ام اس است.
بيش از 211 ميليون نفر در جهان به اين نقص سيستم عصبي مبتلابوده و اکثر زنان مستعد در 20 تا 50 سالگي به بيماري مبتلامي شوند.
آزمايشي که روي زنان و مردان مبتلابه بيماري ام اس انجام شد، نشان داد در افراد مبتلابه بيماري که ساعاتي از روز را صرف کسب مهارت هايي مانند زبان آموزي، استفاده از زبان بدن، به خاطر سپردن واژگان يا عبارات و تكرار آن از حفظ پس از 30 دقيقه مي کنند، احتمال آسيب ديدگي مغز به ميزان قابل توجهي کاهش پيدا کرده و کنترل بيماري در آنها با سهولت بيشتري انجام مي شود.
محققان استفاده مرتب از ذهن در قالب استفاده از موتورهاي جست وجوگر اينترنتي، حل جدول يا پازل، انجام بازي هاي فکري، مطالعه و ساير فعاليت هايي که منجر به تحريک مغز مي شود را از روش هاي مناسب در کاهش احتمال ابتلابه بيماري هايي وابسته به سيستم عصبي نظير آلزايمر و کاهش حافظه و ام اس معرفي مي کنند.
ديگر تحقيقات نشان مي دهد، انجام مرتب حركات ورزشي، يكي ديگر از روش هاي مفيد، در پيشگيري از عوارض بيماري مانند، اختلال در حركت و برقراري تعادل به شمار مي رود.
به عقيده محققان در افراد مبتلابه ام اس كه بطور مستمر، تحت نظر پزشك معالج از الگوهاي ورزشي مستمر پيروي مي كنند، اميد به زندگي بيشتر بوده و اين افراد بيش از سايرين قادر به انجام كارهاي شخصي بدون كمك سايرين هستند.
همچنين احتمال خستگي و درد در اين افراد كمتر از ديگر مبتلايان به اين بيماري گزارش شده است. پژوهش ها نشان مي دهد، حركات ورزشي ايروبيك با فعاليت هاي سلول هاي مغزي در ارتباط بوده و از تخريب سلول هاي پوششي ميلين كه باعث پيشرفت بيماري در افراد مي شود، جلوگيري مي كند.
پيروي از سبك صحيح زندگي مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشيد و دريافت مقادير كافي از ويتامين دي در بدن، تغذيه سالم و دوري از استرس از عوامل موثر در بهره مندي از زندگي بهتر در افراد مبتلابه ام اس است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر